Alex Levering

Over ‘zijn’ voetbalteam bij Zonnehuizen in Zeist

Hoe kunnen we de kinderen die op Zonnehuizen Kind & Jeugd verblijven hun talenten laten ontdekken? Stichting Zinnig & Rondom Voetbal vonden een antwoord op deze vraag in het project Zinnig Voetbal. Iedere woensdag trainen de kinderen in Zeist, onder begeleiding van Alex (22), die in zijn tienerjaren ook op Zonnehuizen woonde. “Ik hielp een keer mee, ruim een jaar geleden, en na afloop vroeg Peter van Stichting Zinnig of ik meer kon doen.”

“De jongeren die ik train hebben een beperking. De ene keer gaat het daarom beter dan de andere keer, maar dat is niet erg. Iedereen heeft een rugzak, en dat vind ik ook interessant. Het is zoeken hoe je het zo goed mogelijk hebt met elkaar, ondanks de gedragsproblemen of de verstandelijke beperkingen die spelen. Ik ben op woensdagmiddag niet alleen voetbaltrainer, maar ook een soort groepsleider.

“Peter Verbeek van Stichting Zinnig en Rob Zomer van Rondom Voetbal organiseerden een eenmalige training op Zonnehuizen, waar ik bij hielp, ruim een jaar geleden. Peter vroeg tegen mij na afloop: ik vind dat je het zo leuk doet, kan je niet meer voor ons doen? Hij legde uit dat hij voetbaltrainingen wilde organiseren voor de jongeren van Zonnehuizen zodat zij zich kunnen ontwikkelen. Ik was meteen enthousiast. Ik vind het A leuk om met kinderen te werken en B ik ben een voetbalfanaat.

“Ik had al ervaring in het voetbal, ben eerder aanvoerder geweest. Maar als je dan begint, dan begin je eigenlijk bij nul, bij de regels en verwachtingen en het vormen van een groep. Op een gegeven groei je daarin: je krijgt steeds meer respect, maakt lol, ze krijgen meer plezier in het voetballen. Dan gaat het niet meer over op tijd zijn en zo, dan kun je losser worden met elkaar.

“Wat ik leer met mijn trainerschap? Ik neem meer advies aan van anderen en luister beter. In het begin deed ik alles in mijn eentje. Ik wilde daarin ook nog belangrijk gevonden worden, iets wat ook hoort bij de overzichtelijkheid waar ik van houd. Nu laat ik steeds meer door anderen doen.

“Ook bij vrienden merk ik dat ik dingen beter kan loslaten nu. Ik reageer nu niet direct op een akkefietje tijdens het uitgaan bijvoorbeeld. Ja, ik ben chiller geworden. En ik kan mijn leiderschapskwaliteiten nu kwijt: ik kan in het team zeggen, als het even niet gaat: he joh misschien moet je dat eens proberen.

“Elk nadeel, heeft zijn voordeel. Zo ook een beperking, want die kan ook je kracht zijn. En het is belangrijk dat als je iets doet, dat je met volle passie en overtuiging doet. Daar geloof ik echt in. Volhouden en niet opgeven als het even tegenzit, doorgaan met het realiseren van je dromen of doelen. Of je nu een beperking hebt of niet, ieder mens heeft zijn dromen en liefde ergens voor. Pak die liefde vast, ga ervoor en maak het waar.

“Over vijf jaar hoop ik mensen in de sport te begeleiden bij het goed omgaan met hun beperking. Inderdaad, ik heb het idee dat ik hier wel voor gemaakt ben. Vroeger wilde ik dit ook altijd al. Maar nu ik ook weet waar ik goed in ben, kan ik hier mijn energie echt op richten, er echt voor kan gaan. In mijn vrije tijd hoop ik over vijf jaar te zingen in een café of een zaal, want dat vind ik ook erg leuk om te doen.”